High Sierra’ya İlk Bakış

0

Apple tarafından 25 Eylül’de yayınlanacağı duyurulan High Sierra’nın stabil sürümü, TSİ 20:25’te App Store’da son kullanıcıların erişimine açıldı. Vadedilen yenilikler heyecan vericiydi. Özellikle APFS (Apple File System) ve H265 desteği oldukça ilgi çekici. Öyle ki AKK (Adil Kullanım Kotası) sınırını geçtiğimden ve beklemeye sabrım olmadığından 4,5G bağlantım ile 5.08gb boyutunda olan High Sierra’yı hızla indirdim. Kurulum sırasında birkaç defa yeniden başlayan cihazım, sonrasında 40 dakikalık (yaklaşık 20 dakika sürdü) kurulum gerçekleşti. Ardından bilgisayarım sanki hiç bir şey değişmemiş gibi açıldı. Tabi kullandıkça performans farkı hissediliyor. Arka planda çok şey değişmiş. 🙂

 

APFS

26gb boyutundaki tek parça dosyayı art arda 8 defa çoğalttım. İlk 4 çoğaltma aynı anda. Sonraki çoğaltma ise yarım saniye kadar bekletti. Sanırım yarım saniyenin lafını yapmaya gerek yok. Sonuş oldukça fantastik. Aşağıda örnek videoda görebilirsiniz. Fakat 3gb boyutunda 19k dosya 10-15 saniye kadar sürüyor. Bence bu sonuç da gayet fantastik.


 

H265

İncelediğim diğer yenilik ise H265. H265’in H264’e göre çok daha hantal bir codec olduğunu biliniyor. Fakat bu hantallığa rağmen H264’e göre %40 yer tasarrufu sağlaması ilgiyi üstüne çekti. Güncelleme öncesi Sierra’da H265 render aldım. Videoyu oynatırken büyük sıkıntı yaşadım. Finder’da önizlemesi de gözükmüyordu. High Sierra’ya geçtiğimde ise oynatma ve önizleme gayet akıcı oldu. macOS’in bu desteğe kavuşmasına sevindim.

Render ayrıntılarını biraz daha kurcalarken H265’e neden hantal dendiğini anladım. Kalite seçeneğini “En Yüksek” olarak seçtiğimde render süresini beklemek bir çeşit işkenceye döndü. “İyi” seçeneğinde beklemeye değer süre ile karşılaşırken, “En Düşük” seçeneğinde hızlı render sonucu aldım. Fakat aralarındaki kalite farkını bilemiyorum. Buna rağmen şuan için H265 ile “En Yüksek” seçeneğinde render almanın pek mantıklı olmadığını söyleyebilirim.


 

Genel Performans

Metal 2 sayesinde render gibi GPU ihtiyacı hissedilen uygulamalarda performansın iyileştiği belirtilmişti. Render alırken süre bazında bu farkı henüz hissetmedim. 60 dakika süren bir işlem 50 dakikaya düşmüşse bunu hissetmek pek mümkün olmayabiliyor. Fakat birkaç oyunda oyunun akıcılığının arttığını söyleyebilirim. Ayrıca Safari’nin tepki süresinde iyileşme var. Chrome alışkanlığım olmasa Safari’yi daha aktif kullanmayı düşünebilirdim. Yanısıra lisanslı ve güncel olan Photoshop CC ile sorun yaşamaya başladım. Program birkaç defa çöktü. İnternette ufak bir araştırma yaptığımda High Sierra Beta sürümlerinde benzer sorunlar yaşayanların olduğunu gördüm. Sanıyorum ki Adobe’un Photoshop CC için yeni bir güncellemesi kaçınılmaz.

Paylaştığım bu deneyim flash sürücü barındıran yeni nesil iMac’te gerçekleşti. Macbook Pro’da da High Sierra’yı deneme şansım oldu. Macbook Pro (MD101TU/A) için durum biraz farklı. Performans genel anlamda iyileşti doğru. Fakat harici grafik işlemci bulunmadığı için düşük olan oyun performansı biraz daha zayıfladı. Apple Mid2012 ürünü için High Sierra’ya güncelleme mutlaka çıkaracaktır. Oyun oynamıyorsanız zaten sizin için negatif bir durum yok demektir. High Sierra hayırlı olsun.

 

Sonuç

High Sierra gayet güzel olmuş. Özellikle SSD barındıran sistem kullanıyorsanız hemen güncellemelisiniz. Ayrıca fusion drive teknolojisinin APFS desteklemediği yönünde gayriresmi yazıya denk gelmiştim. Bu doğruysa ve fusion drive kullanıyorsanız, SSD bazlı performans iyileştirmelerinden faydalanamayacaksanız demek oluyor. Fakat buna rağmen Metal 2 ile H265 desteği sayesinde siz de High Sierra’dan memnun kalacaksınızdır.

 

Yazar Hakkında

TozluMERCEK.com’un kurucusu ve yazarı. Ayrıca Red & Leica hayranı. Teknolojiyi yakından takip eder. Fotoğrafçılık alanı ilgisi ise büyük dededen kalma miras.

Yorumlar